Pranešimai
Nuo 2012 metų VMI galės intensyviau bendradarbiauti su ES valstybių narių kompetentingomis institucijomis
2011 m. birželio 20 d. Seimas priėmė naują Savitarpio pagalbos išieškant mokesčius įstatymą, kuris reglamentuoja VMI ir kitų Lietuvos kompetentingų institucijų pagalbos teikimą kitoms Europos Sąjungos (ES) valstybėms narėms, taip pat Lietuvos kompetentingų institucijų galimybę prašyti pagalbos iš ES valstybių narių institucijų. Priimtas įstatymas įsigalios ir bus taikomas nuo 2012 m. sausio 1 d.
ĮSTATYMO TAIKYMO ATVEJAI
Savitarpio pagalbos išieškant mokesčius įstatymas bus taikomas prašymams susijusiems su visais bet kokio pobūdžio mokesčiais ir muitais, kuriuos taiko ES valstybė narė arba jos teritoriniai ar administraciniai padaliniai, įskaitant vietos valdžios institucijas, arba kurie taikomi valstybės narės arba jos padalinių ar ES vardu; grąžinamosiomis išmokomis, intervencijomis ir kitomis priemonėmis, sudarančiomis Europos žemės ūkio garantijų fondo ir Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai visiško ar dalinio finansavimo sistemos dalį, įskaitant su jų vykdymu susijusias sumas; rinkliavomis ir kitomis įmokomis, numatytomis atsižvelgiant į bendro cukraus sektoriaus rinkos organizavimo principus ir kt.
ES valstybių narių institucijų savitarpio pagalba galės būti teikiama:
- suteikiant informaciją pagal prašymą suteikti informaciją;
- keičiantis informacija be išankstinio prašymo;
- būnant Lietuvos Respublikos institucijos patalpose ir dalyvaujant administraciniuose tyrimuose;
- skolininkui pateikiant pranešimą apie su reikalavimu susijusius dokumentus;
- išieškant reikalaujamas sumas ir taikant išieškojimo užtikrinimo priemones.
ESMINĖS NAUJOVĖS
Priimtu įstatymu siekiama įgyvendinti 2010 m. kovo 16 d. Tarybos direktyvą 2010/24/ES dėl savitarpio pagalbos vykdant reikalavimus, susijusius su mokesčiais, muitais ir kitomis priemonėmis. Iki 2012 metų ES valstybių narių savitarpio pagalbos išieškant mokesčius teisinius santykius reglamentuoja 2008 m. gegužės 26 d. Tarybos direktyva 2008/55/EB. Lietuvoje iki 2012 m. galioja specialus įstatymas ir Vyriausybės nutarimas.
Esminės 2012 metais įsigaliosiančio reguliavimo naujovės yra šios:
- Sureglamentuoti spontaninės (be išankstinio prašymo) informacijos suteikimo atvejai. Įtvirtintas pagrindas be išankstinio prašymo keistis informacija apie mokesčių grąžinimo atvejus. Kai mokesčių, išskyrus PVM, grąžinamoji permoka yra susijusi su kitoje valstybėje narėje įsisteigusiu ar gyvenančiu asmeniu, Lietuvos institucija, iš kurios lėšų turi būti vykdomas grąžinimas, galės pranešti to asmens įsisteigimo ar gyvenamosios vietos kompetentingai valstybės narės institucijai apie būsimą lėšų grąžinimą.
- Nustatyta galimybė kitos ES valstybės narės mokesčių pareigūnams prisidėti prie Lietuvoje atliekamų administracinių tyrimų ar juose dalyvauti.
- Nustatytos procedūros, kai kitos valstybės narės kompetentinga institucija gali prašyti Lietuvos kompetentingų institucijų informuoti skolininką apie prašančioje valstybėje priimtus sprendimus.
- Siekiant išvengti kitoje valstybėje narėje parengtų dokumentų pripažinimo ir vertimo problemų (kurios, teigiama, yra pagrindinė galiojančių savitarpio pagalbos nuostatų neveiksmingumo priežastis), įtvirtinti vykdymo, išieškojimo užtikrinimo priemonių taikymo ir prašymų suvienodinti dokumentai. Šių suvienodintų dokumentų, kuriuos Lietuvai teiks kitų ES valstybių narių kompetentingos institucijos, nereikės Lietuvoje kokiu nors būdu pakeisti ar atlikti pripažinimo procedūrą. Suvienodinti dokumentai yra tapatūs pagal savo galią Lietuvoje kompetentingų institucijų išduodamiems mokesčių ar muitų išieškojimo vykdymo dokumentams.
- Nustatyta, kad tam tikromis aplinkybėmis bus įmanoma jau ankstyvajame etape (pvz., dar neišnaudojus visų išieškojimo galimybių pačios prašančios ES valstybės narės viduje) teikti prašymus vykdyti reikalavimą Lietuvoje. Pavyzdžiui, tokia galimybė numatyta tuo atveju, kai išnaudojant išieškojimo galimybes pagalbos prašančioje valstybėje, atsirastų neproporcingai didelių sąnaudų.
- Nustatyta, kad vykdant išieškojimą, Lietuvos institucija pagal susitarimą su kita valstybe gali suteikti kitos valstybės narės reikalavimams pirmenybę. Be to, Lietuvos institucija, suteikdama pirmenybę vienos valstybės narės reikalavimams, negali atsisakyti suteikti tokios pat pirmenybės tokiems pat arba panašiems kitų valstybių narių reikalavimams.
- Papildyti ir pakeisti pagalbos neteikimo atvejai. Nustatyta, kad Lietuvos institucija atsisakys teikti pagalbą (išskyrus keitimąsi informacija be išankstinio prašymo), jeigu reikalavimai yra senesni kaip dešimties metų, šį terminą skaičiuojant nuo datos, kai reikalavimo vykdymas tapo galimas prašančiojoje valstybėje narėje. Papildomas pagalbos neteikimo atvejis – kai bendra reikalavimų suma bus mažesnė negu 1 500 eurų.
- Lietuvos Respublikos institucijai nustatyta galimybė išsiieškoti kartu su iš asmens išieškoti reikalaujama suma ir savo patirtas reikalavimo vykdymo išlaidas.
- Nustatytas naudojimosi elektroninėmis priemonėmis prioritetas, teikiant savitarpio pagalbą kitų valstybių narių kompetentingoms institucijoms.
- Nustatyta, kad ne tik pagalbos prašiusios kompetentingos Lietuvos institucijos, bet ir kitos Lietuvos institucijos gali remtis arba pasinaudoti kaip įrodymu iš ES valstybių narių gaunama informacija tuo atveju, jeigu nurodytos institucijos gali disponuoti panašia Lietuvos institucijų turima informacija aptariamais tikslais ir pagal Lietuvos teisės aktus.
- Nustatyta, kad gavus pagalbos prašančiosios institucijos leidimą Lietuvos Respublikos institucija t.t. tikslams gali perduoti turimą informaciją ir trečiajai valstybei narei.
ĮSTATYMO POVEIKIS MOKESČIŲ MOKĖTOJAMS
Šiais reglamentavimo pakeitimais siekiama didesnio savitarpio pagalbos sistemos efektyvumo. Manoma, kad nustatytos aiškesnės taisyklės paskatins ES valstybių narių institucijas intensyviau keistis informacija ir bendradarbiauti išieškant mokesčius. Nuo 2012 metų ES valstybių narių kompetentingos institucijos turės galimybę efektyviau gauti iš Lietuvos institucijų pagalbą išieškant mokesčius. Be to, ir Lietuvos kompetentingos institucijos galės prašyti pagalbos iš kitų ES valstybių narių šio naujai priimto įstatymo nustatyta tvarka, laikydamasi nustatytų prašančiosios institucijos prašymų teikimo reikalavimų. Vadinasi, VMI bei kitos Lietuvos kompetentingos institucijos turės daugiau galimybių išieškoti Lietuvoje mokėtinus mokesčius iš mokesčių mokėtojų ES valstybėse narėse turimų pajamų bei turto.
G.
Comments are closed